Kujawiaczek z lekkim udarem

Niedziela, 27 lipca 2014 · dodano: 28.07.2014 | Komentarze 10

Postanowiliśmy z M. pozwiedzać trochę Kujawy. W tym celu z samego rana, w tropikalniejącym upale udaliśmy się na Dworzec Kaliszczański, celem wsięścia do ciapągu z rowerami - i wysięścia we Włocławku - a dalej już rowerowo - do Torunia.
Już na dzień dobry, czyli przy kasie okazało się to jednak niemożliwe! A przynajmniej tak powiedziała mi pani, u której zamierzałem kupić bliet. Otóż między Zgiercem, a Kontrewersem nie jeżdżą pekapy, tylko zastępcza komunikacja autobusowa, która nie zastępuje jednak pociągu w kwestii przewozu rowerów, bo ich po prostu nie bierze. Wkurzeni jak 150 pogalopowaliśmy na peron i po ciężkich pertraktacjach z panią konduktor w końcu "na własne ryzyko" dokonaliśmy zakupu biletów. Musiałem jeszcze w związku z tym lecieć z powrotem do hali dworca do bankomatu, bo z kolei oczywiście w kolei można płacić gotówką tylko. Ten kraj kiedyś zginie - nie dzięki bombom, terrorystom, carowi Władimirowi i gorzale - a nawet nie przez KRUS i Skoki - on zginie przez PEKAPE!! :/
Pociąg ruszył, potem wszyscyśmy wysiedli w Zgiercu - a panowie kierownicy autobusu zastępczego - oczywista, że się nie da! Dłużej trwało, że się jednak (do luku bagażowego), niż samo pakowanie. Autobus następnie objechał w kółko całe miasto - i na pierwszej stacji za miastem - stał już ciąg dalszy pociągu. I znów przepak - a wszystko już w solidnym upale. Reszta podróży do Włocławka upłynęła, aż prawie wody zabrakło, tak grzało.
We Wło pierwsza rzecz to zakupiliśmy bilety powrotne (z Torunia) - by oszczędzić sobie kolejnych kolejowych przyjemności typu "rowery się już nie zmieszczą" albo cośtam.
No i wreszcie ruszyliśmy w drogę - na początek na drugi brzeg Wisły. Miałem tam trzy bardzo wdzięczne gminy do zaliczenia (Fabianki, Bobrowniki i Czernikowo). Miasto się skończyło, zaczęły się lasy - i zaskakujące podjazdy i zjazdy. Spodziewałem się plaskatości tej strony doliny Wisły - a tu proszę - niespodzianka. Wiatr niby pomagał, ale był tak gorący, że jechało się źle i wolno - mimo dobrego asfaltu. Po drodze chwila postoju pod bardzo malowniczymi ruinami zamku w Bobrownikach - i znów w drogę, bo musieliśmy zdążyć na konkretny prom w Nieszawie, celem zmiany brzegu. Zdążyliśmy, a nawet jeszcze wypluskałem z kurzu i błota Meri w Wiśle - sam też miałem ogromną ochotę plusnąć, bo od słońca już potężnie kręciło mi się w głowie. Wsiedliśmy na prom (bezpłatny!) i po kilku minutach byliśmy już w Nieszawie. Tu długi postój pod sklepem z piciem przy rynku w cieniu - trochę się zrobiło lepiej - więc objechaliśmy miasteczko - i na Raciążek! Początkowo dołem, potem jakąś szutrówką wzdłuż krawędzi doliny - a jak się zaczął podjazd, nieambitnie zsiedliśmy z rowerów i w żarze wtoczyliśmy je pod kolejny sklep z piciem - już w Raciążku. Potem znów przerwa pod ruiną zamku - i zaczęło się robić nieco obsuwowato, jeśli chodzi o czas. No to myk znów w dół - wspaniałą serpentyną na Ciechocinek. W Ciechocinku natknęliśmy się na Fontannę Grzybek, w Parku Zdrojowym pluskały się czarne łabędzie, a w pijalni wód mineralnych po naszej wizycie zapewne pozostał lej depresyjny ;) Nawodnieni objechaliśmy dookoła tężnie, nawdychaliśmy się tego, co trzeba się tam nawdychać - i boczną asfaltówką pognaliśmy na Otłoczyn - i do krajowej jedynki na Toruń. Miałem nadzieję, że będzie pusta w związku z równoległą bezpłatną autostradą - a tu wręcz odwrotnie! Ki diaboł? Wymyśliłem, że pewnie na wysokości Ciechocinka wszyscy jadący do Torunia zjeżdżają na jedynkę, a może dalej jest bramka i każdy, aby nie stać w korku - i tak wali przez miasto? Tak, czy siak, na szczęście szerokie asfaltowe pobocze doprowadziło nas po kilku kilometrach do rogatek Torunia. W drodze na Stare Miasto jeszcze chwilowo poplątaliśmy trasę, bo coś nowego zbudowali, ale ostatecznie wylądowaliśmy na Bulwarze Filadelfickim - i została nam zaledwie godzina do pociągu powrotnego - na pozwiedzanie za mało, na niezobaczenie niczego - stanowczo za dużo. Pieszkom więc przegalopowaliśmy przez środek Starego Miasto, zjedliśmy szybkie lody dla ochłody - i już trzeba było lecieć znów przez most na drugą stronę Wisły - na pociąg. Ledwo zdążyliśmy.
Pociąg okazał się taki bezprzedziałowy, a w naszej części rowerowo-bagażowej rozsiadło się trochę rozrywkowo nastawionej do świata młodzieży sztuk 6, którzy na zmianę grali w karty, spali i się budzili wzajemnie, płatali różne psikusy, pili ciepłe piwo i próbowali zdążyć wypalić fajkę w drzwiach na kolejnych dwuminutowych postojach - więc podróż minęła szybko, mimo, że okrężną przez Łowicz (zapewne w związku z owymi wykopkami pod Zgiercem).
Wysiedliśmy na Kaliszczańskiej - i już po ćmaku wróciliśmy do M., po drodze robiąc jeszcze zakupy w jedynym czynnym o tej porze w niedzielę sklepie - czyli Teskaczu. Dobiliśmy setnie (a nawet ponadsetnie - ale bez dokręcania!) zmordowani tuż przed północą.

| 20:25 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj Łowickie to zawsze było nieco osobne, bo biskupie. A uckie to zlepek kawałków Wielkopolski, Małopolski i Mazowsza z trzonem w postaci dawnej Ziemi Łęczycko-Sieradzkiej (zazwyczaj podległej Wielkopolsce). To trochę jak z równie pogranicznym Kujawsko-Pomorskiem (Kujawy, Wielkopolska, Pomorze, a nawet chyba fragment WarmioMazur), czy Lubelskiem (Mazowsze, Podlasie, Małopolska). Inne przykłady też pewnie by się znalazły.
lavinka
| 20:01 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj Bo ódzkie wchłonęło kawałek Mazowsza. Skierniewice takoż mazowieckie, a w óckim. W końcu Łowicz sławny z mazowieckich pasiaków :) Za to Mazowszu dostało się sporo Podlasia, nie wiedzieć czamu. I Radom.
| 19:56 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj @Meteomost: nam na zaporę zabrakłoby czasu niestety, ale są też zadawnione porachunki gminne z obszarem między Wło, a Pło - a nawet So(cho), więc co się odlecze - to dwa koła ma ;)
@Meteołowicz: fakt, że przed bodaj 1939 Łowicz (podobnie jak Kutno) nie były w Uckiem.
@Meteoudar: no, kryzys nastąpił między Bobrownikami (gdzie skończyła się woda), a Nieszawą (gdzie po napojeniu nieco przeszło - ale np. M. musiała zjeść migrastop, a ja jeszcze wczoraj kołowaty nieco byłem - i dopiero dzisiaj mogłem znów śmigać jak zwykle :)
| 19:46 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj @most - toteż dlatego go linkuję :-) Myśmy jeszcze mostem na zaporze jechali

@Łowicz - ale lavinka widać korzysta ze starych map... na których Łodzi jeszcze nie ma, a łódzkiego tym bardziej ;-P

@udar - a dlaczego w rozwinięciu nic o nim nie ma? ;-P
| 19:27 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj Lavinko: toć Łowicz w łódzkiem!
Dziadziu: dobrze namoczona meri Huanna nie grozi samozapłonem ;)
Kol.aardzie: morena fajna, tylko nie w tej temperaturze ;p
Meteoru: o, most, przez któryśmy jadąc od stacji we Wło przejeżdżali :)
| 13:03 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj Podróże koleją po Polsce, zwłaszcza z rowerem, powinny być w kategorii "sporty ekstremalne". Fabianki żeśmy z lavinką swego czasu zaliczyli, bo do Wło żeśmy jechali od Płocka przez Dobrzyń

A tu na ostatniej fotce widoczek ze wzgórza po drugiej stronie Wisły :-) link
lavinka
| 12:19 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj Nu, jak tylko przekroczy się Wisłę w tym rejonie od razu jedzie się pod górę. Im bardziej na północ, tym więcej podjazdów. Nawet nie bardzo stromych, ale długich i męczących.
aard
| 11:37 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj Też się kiedyś spodziewałem plaskatości z tamtej strony Wisły. I też nas dopadło w upale, tyle, że na 300 :P

Ale że Ty się spodziewałeś, to bym się nie spodziewał, w końcu fajna morena :)
Gość wariag | 08:18 wtorek, 29 lipca 2014 | linkuj Oczyma wyobraźni widzę jak wujek poi Meri w Wiśle ;) Taka powtórka z historii ...
lavinka
| 22:23 poniedziałek, 28 lipca 2014 | linkuj O, tośta nie tylko w okolicac Vaubana, ale dzięki objazdom kolejowym o nasze swojskie Mazowsze nieco zahaczyli ;)