Tam, gdzie pięciuset pagibło

Piątek, 23 listopada 2012 · dodano: 23.11.2012 | Komentarze 4

Z Piasty-Kołodziei z nową tylną obręczą do M.
Od M. już usakwowieni ruszyliśmy z Meridą z okazji 23.11. w kierunku Wzgórza Wielkiej Bitwy - miejsca w lesie pod Gałkowem, gdzie 23.11.1914 r. pogibło 500 dzielnych Rosjan.
Trasa początkowo biegła via Andrzejów do Bedonia, gdzie wreszcie udało się zobaczyć monumentalną ruinę pałacu; stamtąd przeważnie gruntami do Janówki i przez tory do Justynowa, gdzie z kolei cmentarz wyglądający poniekąd jak cmentarz wariatów. Na dawnym cmentarzu ewangelickim wystawiono pomniki nagrobne m.in. Norwidowi oraz (wspólny) Słowackiemu i Mickiewiczowi. A także ołtarz polowy JP II z płaskorzeźnią kuli ziemskiej. Makabrylasto jednym słowem.
Z Justynowa na skraj lasu, gdzie (oprócz pomnika bitwy z 1914 r.) tablica: "Niebezpieczeństwo! Prace z użyciem materiałów wybuchowych!". W to mi graj - w końcu pole bitwy i rocznica!
Od spotkanych niemal natychmiast saperów dowiedziałem się, że teren jest właśnie...rozminowywany :D Przy drodze leżały pociski niewielkiego kalibru i mnóstwo innego żelastwa - okazało się, że to głównie z czasów II wojny, gdy pobliski skład amunicji wyleciał w powietrze wraz z całą obsługą i kilkunastoma postronnymi osobami - pociski leciały na odległość kilku kilometrów, a na Piotrkowskiej (w mieście Uć) drżały szyby... Teoria Wielkiego Wybuchu w praktyce znaczy :)
Po nielegalnym przejechaniu przez las (na szczęście wierchuszka saperów właśnie szlajała się widać gdzie indziej), w końcu dotarłem na Wzgórze Wielkiej Bitwy / Wzgórze 206, gdzie znajduje się cmentarz gierojów oraz Niemców i Polaków z 1939 r., a więc gierojów też. Potem przez las do Borowej, kawałek asfaltem na Chrusty i znów przez las na Kaletnik. Tam szybkie zerknięcie na kolejny ślad bitwy - krzyż przydrożny na skraju lasu i dwa zgrabne kurhaniki - i nawrot na Gałków, celem dotarcia do muzeum. Na szczęście okazało się (nieoficjalnie) otwarte, a gościł mnie i oprowadził sam autor książki o Bitwie w Lesie Gałkowskim, wiec zleciało sporo czasu, a ponieważ dzień krótki, to powrót (już częściowo) po ćmaku bocznymi drogami via Janówka, Bedoń-Wieś, Andrzejów i nadal świeżo wyasfaltowaną Malowniczą oraz drogą wzdłuż Józefiaka Ofiar - do M. A w sakwie 3 nowe książki i (gratis) bardzo przydatna do dalszych eksploracji mapa!
Wiatr cały dzień niemal nieodczuwalny, łokieć i bok nadal obolałe po kolizji, a na koniec trochę mżawki i mgły, ale mimo wszystko dało radę zrobić pięćdziesiątkę nieco terenową czasu zimowego :)
A na koniec znów coś zaczęło z mokrej opony syczeć - tym razem z przodu... :/

| 23:05 niedziela, 25 listopada 2012 | linkuj Szczęśliwcy! Ja tylko miałem okazję przetestować odnowioną trasę Stryków-Ozorków i gdyby nie kostkowe ciągi pieszo-rowerowe w Kęblinach i gdzieś tam jeszcze, to też może nie cud, ale miód i orzeszki z pewnością :)
staahoo
| 21:43 niedziela, 25 listopada 2012 | linkuj DZIĘKI ZA NAMIAR NA WZGÓRZE 206. CO DO JAZDY PO NOWYM ASFALCIE TO OSTATNIO MIAŁEM ZASZCZYT WRAZ Z YARO ZALICZYĆ OBWODNICĘ STRYKOWA PRZED JEJ OFICJALNYM OTWARCIEM. PYCHOTA, JAKBYM BAJADERKĘ POŻARŁ, ALBO PĘTO KASZANKI NA GENMODYFIKOWANEJ KASZY.
| 20:49 niedziela, 25 listopada 2012 | linkuj Na wzgórze 206 (zwaną swoją drogą Górką Hitlera przez miejscowych bystrzaków;) dość łatwo trafić - wystarczy podjechać na najbardziej południowy skraj Gałkowa na rozstaj leśnych dróg i (niemal) jest się już na miejscu. Co do Malowniczej, to wyremontowana od Rataja do Rokicińskiej - pozostały odcinek był remontowany chyba 2 lata temu - i teraz całość jest gładka, że mniam :) Miałem okazję jechać najświeższym asfaltem, jak jeszcze parował i czepiał się trochę opon - wrażenia niezapomniane - ale kolein nie wyryłem ;)
staahoo
| 13:46 niedziela, 25 listopada 2012 | linkuj O! NA WZGÓRZU 206 CHYBA JESZCZE NIE BYŁEM. W BOROWEJ PRZY DRODZE JEST MOGIŁA Z I WW. SŁOWACKI I MICKIEWICZ RAZEM ? PONOĆ NIE PRZEPADALI ZA SOBA ZA ŻYCIA, ALE CIESZY MNIE, ŻE MALOWNICZA JUŻ POZBYŁA SIĘ MALOWNICZCH DZIUR.