Jamborowanie, czyli Wielkie Grzybobranie

Piątek, 7 października 2022 · dodano: 07.10.2022 | Komentarze 4

To, co najmniej dziś istotne, to wieczorne rowerowanie - na wiejski śmietnik i na abarot.

Najpierw jednak 3 h grzybobrania, co zaowoc(nik)owało 122 pociechami (w tym aż 93 na działce!!!), 32 maślakami zwykłymi z lasu (więcej i tak bym już nie dał rady zabrać), 11 podgrzybkami (w tym dwa ogromne, jeden działkowy - a 3 z robalami), 7 sitakami (4 dobre) i 9 kurkami (7 z działki). Generalnie ogromny wysyp grzybów blaszkowych oraz maślaków i pociech; pozostałe grzybki umiarkowanie - zwłaszcza w porównaniu z niedawnymi żniwami zmniejszyła się znacząco liczba kurek, a małych nie widać: albo mają przerwę, albo w tym roku to już końcówka).
Grzybiarzy w lesie też sporo - z pewnością zatem częściowo to kwestia wyzbierania.

Podsumowanie dwóch dni grzybobrania - odliczając robaczywe zostało pi razy drzwi:
- 127 pociech (przeważnie wielkich),
- 117 maślaków,
- 9 podgrzybków,
- 9 kurek,
- i 4 zwykłe sitaki.
Objętościowo - 16 pudełek różnej pojemności plus papierowa torba po chlebie, co przekłada się na całą dużą sakwę Crosso.
Nie pamiętam, kiedy tyle naraz tu zebrałem, ale samo obieranie i krojenie zajęło łącznie 8 godzin...

Fotki z grzybobrań tradycyjnie na Stravie już dziś, a jutro komplet dodatkowo na fb (dziś kilka zajawek).

| 20:36 wtorek, 11 października 2022 | linkuj Ja też byłem na granicy komizmu, bo łażąc po działce co chwila podskakiwałem albo uskakiwałem w ostatniej chwili w bok, by nie rozdeptać któregoś - dla osoby postronnej mogło to wyglądać jak twórcze rozwinięcie Ministerstwa Głupich Kroków :)
| 20:34 wtorek, 11 października 2022 | linkuj Kosmiczne rezultaty. W moim przypadku byłyby tylko komiczne :)
| 21:20 sobota, 8 października 2022 | linkuj Pociechy = maślaki pstre. A zwykłe maślaki to wiadomo :)

Sitaki... hmm, jak dla mnie po prostu te z żółtym grubszym sitkiem pod spodem i brązowym, podobnym do podgrzybkowego kapeluszem. Choć te, które tym razem znalazłem miały sitko drobniejsze, a kapelusz jasnobrązowy, niemal wpadający w żółty. Są jeszcze zajączki (na cienkiej nóżce nieco czerwonawej o drobniejszym sitku i często spękanym, oliwkowym kapelutku. Zazwyczaj robaczywe. Też zaliczam je do sitaków. Tak więc generalnie jak dla mnie wszystko, co nie jest prawdziwkiem, podgrzybkiem, kozakiem albo maślakiem - jest szeroko pojętym sitakiem. Stąd wcześniej owe pociechy też zaliczałem do sitaków. A tu się okazuje, że jednak maślak!
| 19:56 sobota, 8 października 2022 | linkuj Nie ma to jak dobre grzybobranko... choć fakt, potem jest sporo roboty z obrobieniem ich, dlatego nie przepadam za maslakami, bo ściąganie skórki z większej ilości jest upiorne.

Zaraz, czyli sitaki i pociechy to nie to samo? Czy dobrze rozumiem, że pociechy to maslaki pstre, a sitaki maślaki sitarze?